یک پیشرفت علمی می تواند با افسردگی و بیماری قلبی مقابله کند


محققان ارتباط ژنتیکی بین افسردگی و بیماری قلبی را کشف کرده اند که می تواند به یافتن داروهای جدید برای هر دو بیماری کمک کند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه تامپره در فنلاند یک “ماژول ژن” متشکل از 256 ژن مرتبط با عملکرد و بیان مشترک را شناسایی کرده اند که در ایجاد هر دو بیماری نقش دارند. نتایج کامل این مطالعه در مجله منتشر شد مرزها در روانپزشکی.

این ماژول ژن – گروهی از ژن ها با الگوهای بیان مشابه در شرایط مختلف – نشانگرهای زیستی جدیدی برای افسردگی و بیماری های قلبی عروقی ارائه می دهد.

برای این مطالعه، دانشمندان داده های مربوط به بیان ژن در خون 899 زن و مرد 34 تا 49 ساله را مطالعه کردند. همه آنها در مطالعه طولی فنلاندی جوان شرکت کردند که عوامل خطر قلبی عروقی را از کودکی تا بزرگسالی بررسی می کرد.

در سال 2011، محققانی که مطالعه جوان فنلاندی را انجام دادند، شرکت کنندگان را از نظر علائم افسردگی با استفاده از یک نظرسنجی به نام پرسشنامه افسردگی بک غربالگری کردند. آنها همچنین شرکت کنندگان را از نظر خطر ابتلا به بیماری قلبی مورد آزمایش قرار دادند.

در مطالعه جدید، تیم این داده ها را بیشتر تجزیه و تحلیل کرد. آنها به نمایه بیان ژن در خون افراد مبتلا به افسردگی و بیماری قلبی نگاه کردند و یک ماژول ژنی را یافتند که بیان آن در سطوح بالاتر یا کمتر از حد متوسط ​​افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد.

سه ژن اصلی این ماژول ژنی با بیماری های عصبی، اختلال دوقطبی و افسردگی مرتبط هستند. اکنون ما نشان داده‌ایم که آنها با سلامت ضعیف قلبی عروقی نیز مرتبط هستند.”

این سه ژن که به یک ماژول ژنی تعلق دارند در التهاب نقش دارند که هم با افسردگی و هم با بیماری قلبی عروقی مرتبط است. این به توضیح اینکه چرا هر دو بیماری اغلب با هم رخ می دهند کمک می کند.

فشار خون
عکس مردی که در حال آزمایش فشار خون است. دانشمندان ارتباط ژنتیکی بین بیماری قلبی و افسردگی را کشف کرده اند.

گتی ایماژ

ما می‌توانیم از ژن‌های این ماژول به‌عنوان نشانگرهای زیستی برای افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کنیم. در نهایت، این نشانگرهای زیستی ممکن است به توسعه استراتژی‌های پیشگیرانه دو منظوره برای هر دو بیماری کمک کنند.

افسردگی و بیماری قلبی مدت‌هاست با هم مرتبط هستند، اما دانشمندان دقیقاً دلیل آن را نمی‌دانند. این احتمال وجود دارد که عوامل سبک زندگی مشترک در افراد مبتلا به افسردگی، مانند عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، سوء مصرف الکل و رژیم غذایی نامناسب، در ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که هر دو بیماری یک پیوند ژنتیکی دارند.

آیا شما یک سرنخ داستان علمی دارید که؟ نیوزویک باید پوشش داشته باشد؟ آیا شما یک سوال سلامت روان دارید؟ از طریق science@newsweek.com به ما اطلاع دهید.