شرکت های چینی تحریم های آمریکا را به خاطر معاملات سودآور با روسیه نادیده می گیرند


کنفرانس ExpoElectronica یک فرصت عالی سالانه برای پیشرفته ترین شرکت های فناوری روسیه است تا با تصمیم گیرندگان این کشور معامله کنند. از جمله در بخش های قدرتمند قدرت و نظامی.

اما زمانی که در اوایل این ماه برای نسخه 2024 در مسکو گرد هم آمدند، رهبران فناوری روسیه با حضور 369 شرکت، تقریباً از 348 همتای چینی بیشتر بودند.

حضور چین در این رویداد نشانه دیگری از ردپای رو به گسترش پکن در اقتصاد روسیه است، به ویژه در فناوری پیشرفته، که دسترسی به آن برای شرکت‌های روسی پس از تهاجم مسکو به اوکراین که منجر به کمپین بی‌سابقه تحریم‌های غرب شد، به طور فزاینده‌ای دشوار شده است.

این مسیر در تعداد غرفه داران چینی و هنگ کنگ در رویدادهای اخیر ExpoElectronica منعکس شده است. تنها 119 نفر در سال 2023، 57 نفر در سال 2022 و هشت نفر در سال 2021 شرکت کردند.

تولید نیمه هادی چین، آوریل 2024
یک کارگر در خط تولید یک تولید کننده نیمه هادی در بینژو، چین، 1 آوریل 2024 تصویر شده است. چین به منبع کلیدی نیمه هادی ها برای شرکت های روسی تبدیل شده است.

CFOTO / انتشارات آینده از طریق گتی ایماژ

حداقل سه شرکت حاضر در نمایشگاه ExpoElectronica امسال به دلیل کمک به روس‌ها برای فرار از محدودیت‌های تجاری بین‌المللی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

وزارت خزانه داری در بیانیه ای اعلام کرد: فناوری IMAXChip در دسامبر 2023 به دلیل ارسال «چند محموله لوازم الکترونیکی پیشرفته به روسیه» تحریم شد، از جمله شرکت تحریم شده Akrol. IMAXChip یکی از پنج منبع برتر میکروالکترونیک خارجی در روسیه است.

در همان ماه، Izzition E-Technology به دلیل استفاده از “دولت روسیه برای تهیه قطعات الکترونیکی” تحریم شد. این شرکت به تجارت کالاها از جمله نیمه هادی ها می پردازد که تسلیحات روسیه به شدت به واردات آن وابسته است.

سومین شرکت – “Sinno Electronics” – در سپتامبر 2022 به دلیل همکاری با “Radioautomatika” که متخصص در خرید محصولات خارجی برای صنایع نظامی روسیه است، تحت تدابیری قرار گرفت. سینو همچنین در میان سایر کالاهای الکترونیکی در زمینه نیمه هادی ها فعالیت می کند.

وزارت خزانه داری در سپتامبر 2022 گفت: «سینو که از محدودیت های صادرات به روسیه آگاه بود، رابطه مستمری با Radioavtomatika قبل و بعد از تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین داشت. سینو حتی در این ماه حامی بین المللی رویداد مسکو شد.

نیوزویک با هر سه شرکت از طریق ایمیل تماس گرفت و نظر داد.

“شما نمی توانید هر دو را داشته باشید”

حمایت ضمنی پکن از جنگ کرملین علیه اوکراین، شکاف بین چین و رقبای غربی اش را عمیق تر کرده است. رئیس جمهور شی جین پینگ چین را به عنوان یک کشور بی طرف و میانجی بالقوه معرفی کرده است، اما رشد تجارت در سراسر مرز چین و روسیه و استفاده از کالاهای چینی توسط ارتش روسیه داستان متفاوتی را بیان می کند.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و تجارت بین همسایگان در سال 2023 به رکورد 240 میلیارد دلار خواهد رسید. پکن تا حد زیادی از حمایت از تحریم های غرب علیه روسیه امتناع کرده است و با درخواست های اوکراین برای فشار بیشتر بر مسکو برای پایان دادن به تهاجم این کشور خونسرد بوده است.

گمان نمی‌رود چین مستقیماً به روسیه کمک نظامی کرده باشد، اما شرکت‌های آن به بازسازی اقتصاد ویران شده مسکو و ارتش ویران شده در دو سال اخیر جنگ تمام عیار کمک کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: وقتی صحبت از پایگاه دفاعی و صنعتی روسیه به میان می‌آید، در حال حاضر سهم اصلی چین است. ما می بینیم که چین ماشین آلات، نیمه هادی ها و سایر موارد با کاربرد دوگانه را به اشتراک می گذارد که به روسیه در بازسازی پایگاه صنعتی دفاعی خود کمک کرده است.

چین نمی‌تواند از هر دو طرف آن را داشته باشد. او توان پرداخت آن را ندارد. شما می خواهید روابط مثبت و دوستانه ای با کشورهای اروپایی داشته باشید و در عین حال بزرگترین تهدید را برای امنیت اروپا از زمان بریتانیا ایجاد می کنید. جنگ سرد”.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ مسکو را قطع کردند
یک گردشگر در 15 نوامبر 2023 در کنار پرتره های مقوایی رئیس جمهور چین شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خیابان آربات در مسکو ایستاده است. این دو مرد در حال ایجاد روابط اقتصادی و…


ALEKSANDR NEMENAV/AFP از طریق گتی ایماژ

این سوال قرار است محور دیدار این هفته بلینکن از چین باشد. تهدید تحریم های ثانویه ایالات متحده – به معنای اقدامات اعمال شده بر بانک های چینی و سایر شرکت هایی که با نهادهای تحریم شده روسیه در تعامل هستند – قبلاً باعث ایجاد اصطکاک در تجارت فرامرزی شده است.

برخی از بانک های بزرگ چین پردازش پرداخت های روسیه را متوقف کردند، در حالی که برخی دیگر مجبور به پذیرش پرداخت از طریق اشخاص ثالث شدند. این امر باعث می شود که معامله گران تر و زمان بر باشد. رویترز در این ماه گزارش داد که شرکت های روسی اکنون با تاخیر پرداختی تا شش ماه مواجه هستند.

این را یک منبع آشنا با صنعت دفاعی روسیه و به نقل از مخاطبین درگیر در معاملات تجاری گزارش کرده است. نیوزویک برخی از پرداخت ها به چین بیش از یک ماه به تعویق افتاده است.

این منبع که از ترس انتقام‌جویی به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت: «همه پرداخت‌ها، برای همه چیز – حتی میوه‌های نفرین شده – در حال افزایش است. بنابراین آنها مجبور به حمل کیف با پول نقد هستند، اما همه همکاران چینی به راحتی این نوع پرداخت را نمی پذیرند.

روزنامه وال استریت این هفته به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس، ایالات متحده گزارش داد که ایالات متحده اکنون در حال آماده سازی تحریم های جدید علیه بانک های چینی است که اجازه تجارت با روسیه را می دهند. این روزنامه می‌گوید این اقدامات «گزینه تشدید تنش» است که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف تجارت کالاهای دو منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویترز گزارش داد که بحث‌های «مقدمه‌ای» درباره تحریم‌های جدید صورت گرفته است، اما به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفته است که هنوز برنامه‌ای برای اجرای آنها وجود ندارد.

نیوزویک برای اظهار نظر با وزارت دارایی و وزارت خارجه چین تماس گرفته شده است.

روابط شخصی

مسکو به طور فزاینده‌ای به مدار پکن کشیده می‌شود و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه حتی اعلام کرد – شاید تا حدودی هذل‌انگیز – که روسیه در حال وارد شدن به یک “شکل فروپاشی با چین” است.

بانی گلاسر، مدیر برنامه هند و اقیانوس آرام در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده گفت: «این مسیر حتی قبل از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین مشخص بود. نیوزویک. «فقط شتاب گرفت. شی جین پینگ مدتهاست که اهمیت زیادی به رابطه خود با پوتین داده است.”

در حالی که شی جین پینگ سفر ماه مارس خود به مسکو را ترک می کند، رهبر چین به همتای روسی خود در پله های کرملین گفت: «تغییرات در حال حاضر اتفاق می افتد – که مانند آن در یک قرن گذشته ندیده ایم – و ما آنها را هدایت می کنیم. با هم تغییر می کند.” پوتین پاسخ داد: موافقم.

گلیزر آن را به عنوان یک “برجسته” یاد کرد که “یک بیانیه بسیار صادقانه به نظر می رسید.”

به نظر می رسد رشد این رابطه شخصی نتایج عملی شگفت انگیزی داشته است. گزارش اخیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) درباره صنعت دفاعی بازسازی‌شده روسیه نشان می‌دهد که واردات کالاهای چینی با کاربرد دوگانه از زمان دیدار پوتین و شی در مارس 2023 در مسکو افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین در نشست بریکس در سال 2023
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس مجازی بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در 21 نوامبر 2023 در مسکو شرکت می کند. روسیه و چین هر دو علاقه مند به …


الکساندر کازاکوف/پول/خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

از آن زمان، چین به بزرگترین منبع چنین کالاهایی تبدیل شده است و همانطور که CSIS می نویسد، “به روسیه اجازه داد تا پایگاه دفاعی و صنعتی خود را به ضرر اوکراین ایجاد کند.” در خصوص میکروالکترونیک افزود: تقریباً تمامی صادرکنندگان پیشرو میکروالکترونیک در چین و هنگ کنگ هستند.

گلیزر گفت که اقدامات جدید می تواند بانک های چینی را نگران کند.

او گفت: «اگر ایالات متحده بگوید که بانک‌های چینی را هدف قرار خواهد داد، هیچ بانکی در جهان نمی‌خواهد با روسیه تجارت کند. این امر واقعاً باعث نگرانی بانک های چینی می شود. فکر می کنم همه آنها واجد شرایط خواهند بود. به استثنای بانک‌های داخلی، که بانک‌های بزرگی نیستند و در معرض دید جامعه بین‌المللی نیستند.»

اما به طور کلی تر، بعید است که روابط روسیه و چین تغییر مسیر دهد. گلاسر گفت، شی می بیند که “چین در حال افزایش است و غرب در حال افول”.

او گفت: “من فکر نمی کنم او انتظار داشته باشد که همیشه یک مسیر ثابت باشد.” فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت و او خواستار مبارزه شد. اما به نظر من، او پوتین و روسیه را تنها شریک واقعی چین می‌بیند که می‌تواند تلاش کند تا نظم بین‌المللی را اصلاح کند و ایالات متحده را تضعیف کند.»

گلیزر در مورد دو همسایه ماموت ادامه داد: “آنها در مورد همه چیز توافق ندارند.” اگرچه من فکر می‌کنم افرادی در هر دوی این سیستم‌ها وجود دارند که نسبت به کشور دیگر بدبین هستند و از نوع روابط نزدیکی که شی جین پینگ و پوتین می‌خواهند حمایت نمی‌کنند، این رابطه همچنان یک رابطه رهبر محور است. آنها عمیقاً روی یکدیگر و در برنامه های اصلی یکدیگر سرمایه گذاری می کنند.

“من فکر می کنم آنها تمایل خود را برای به اشتراک گذاشتن چیزهایی که با آنها موافق نیستند نشان داده اند.”

سرد شدن روابط بین مسکو و پکن یک چشم انداز جذاب برای سیاستمداران آمریکایی است که نگران رویارویی احتمالی با چین هستند. اما گلیزر شک داشت.

او گفت: «فکر می‌کنم آن کشتی حرکت کرده است. فکر نمی‌کنم احتمال ایجاد اختلاف بین آنها وجود داشته باشد.»

با این حال، هدف نهایی چین همچنان نامشخص است. گمانه زنی های زیادی مبنی بر اینکه پکن می تواند از وابستگی فزاینده مسکو به نفع خود استفاده کند، وجود دارد. اما دخالت روسیه در مسائل اولویت چین – از جمله هند، تایوان و دریای چین جنوبی – به طور قابل توجهی محدود بوده است.

گلیزر گفت: «هنوز مشخص نشده است که آیا چین هرگز قصد ایجاد اهرمی برای استفاده از آن داشته است یا خیر. تز من این است که شی جین پینگ می خواهد و برای خود رابطه ارزش قائل است. و من فکر نمی کنم که او بخواهد از هیچ اهرمی به گونه ای استفاده کند که در واقع این رابطه را تضعیف کند.”

آتش سوزی در دنیپر پس از حمله موشکی روسیه
آتش نشانان اوکراینی پس از حمله موشکی به رودخانه دنیپر در اوکراین در 19 آوریل 2024 آتش یک ساختمان مسکونی را خاموش کردند. مقامات اوکراینی از افزایش تعداد قطعات چینی در تسلیحات روسی…


STRINGER/AFP از طریق Getty Images