آیا حملات اوکراین به نفت روسیه می تواند انتخاب مجدد بایدن را از مسیر خود خارج کند؟


بی‌میلی آشکار واشنگتن برای ادامه ندادن حملات به زیرساخت‌های نفتی روسیه از سوی کی‌یف، نشان‌دهنده این نگرانی است که حملاتی که دستگاه نظامی مسکو را مختل می‌کند، می‌تواند پیامدهایی برای مبارزات انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد.

تصاویر آتش سوزی در یک انبار نفت در پایتخت منطقه ای به همین نام سه شنبه شب در منطقه مرزی اسمولنسک پس از آنچه مقامات محلی آن را “حمله خصمانه به تاسیسات سوخت و انرژی غیرنظامی” نامیدند، منتشر شد.

این آخرین نشانه از ادامه حملات اوکراین به زیرساخت های انرژی روسیه در ماه های اخیر بود. کیف اغلب مسئولیت مستقیم آنها را بر عهده نمی گیرد، اگرچه ایالات متحده از سرویس امنیتی اوکراین (SBU) و دفتر اطلاعات نظامی (GUR) اوکراین خواسته است تا حملات را متوقف کنند.

روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است فایننشال تایمز ماه گذشته، واشنگتن بیم داشت که هدف قرار دادن چنین تاسیسات انرژی، حداقل 20 مورد از آنها در سال جاری، می تواند قیمت جهانی نفت را پیش از انتخابات ایالات متحده، جایی که تورم و هزینه پمپاژ گاز از نظر سیاسی حساس است، افزایش دهد.

به گزارش AAA، قیمت بنزین در ایالات متحده ماه هاست که در حال افزایش است و میانگین ملی در روز پنجشنبه به 3.66 دلار افزایش یافت. [American Automobile Association]. با توجه به بالا بودن قیمت‌های فروشگاه‌های مواد غذایی به دلیل تورم، هزینه پر کردن مخزن نشان می‌دهد که بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی وقتی به پای صندوق‌های رای می‌روند به اقتصاد نگاه می‌کنند.

جو بایدن و ولادیمیر زلنسکی
رئیس جمهور جو بایدن (جلو) و رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در 12 دسامبر 2023 در کاخ سفید در واشنگتن دی سی ایستاده اند. گزارش شده است که مقامات ایالات متحده از اوکراین خواسته اند که حملات پهپادی به تاسیسات نفتی روسیه انجام ندهد.


ماندل نان/گتی ایماژ

در ماه فوریه، مودیز پیش‌بینی کرد که انتخاب مجدد بایدن تا حدودی به باقی ماندن قیمت بنزین در محدوده 3 دلار در هر گالن بستگی دارد و اگر قیمت بنزین به 4 دلار در هر گالن بازگردد، (دونالد) ترامپ برنده خواهد شد. ” به این فشار فزاینده، حملات مکرر اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه اضافه شده است.

مارکوس کورهونن، مشاور ارشد ژئوپلیتیک و ریسک سایبری اس. RM گفت نیوزویک.

تا کنون، اعتصابات تنها پالایشگاه های نفت را هدف قرار داده اند و از بنادری که محصولاتی را صادر می کنند که بیشتر درآمد روسیه را به ارمغان می آورند، اجتناب کرده اند. این بدان معنی است که تأثیر آن بر بازارهای جهانی و ایالات متحده کمتر است.

او گفت: «اگر اوکراین شروع به هدف قرار دادن تأسیسات نفت خام کند، می‌تواند کل تولید و صادرات روسیه را تهدید کند و مهم‌تر از آن، قیمت‌های جهانی نفت افزایش می‌یابد و به تورم و فشارهای هزینه‌های زندگی در ایالات متحده و جاهای دیگر دامن می‌زند». . وی افزود: «این همچنین می‌تواند چشم‌انداز تلافی‌جویانه روسیه را افزایش دهد، برای مثال با ضربه زدن به زیرساخت‌های انرژی که غرب به آن متکی است».

در طول جنگ، اوکراین به طور قابل توجهی قابلیت های پهپاد خود را افزایش داد. حمله ای که در اوایل ماه جاری انجام شد، زمانی که پالایشگاه نفت Taneco Tatneft در تاتارستان، در بیش از 800 مایلی مرز اوکراین، مورد حمله قرار گرفت، وسعت این محدوده را نشان داد.

رونق صادرات نفت روسیه

مسکو با وجود سقف 60 دلاری قیمت نفت فراساحلی، همچنان از صادرات انرژی سود می برد. این یکی از مجموعه‌ای از تحریم‌های غرب با هدف توقف تامین مالی تهاجم روسیه بود. در سه ماهه اول سال 2024، درآمد روسیه از تولید نفت و گاز تقریبا 80 درصد افزایش یافت و 2.9 تریلیون روبل (31 میلیارد دلار) به بودجه فدرال این کشور سرازیر شد.

صادرات نفت خام از روسیه به دلیل آسیب رساندن به پالایشگاه های نفت افزایش یافت. کورهونن گفت، از آنجایی که دولت روسیه حق امتیاز را از سر چاه استخراج می کند، دولت می تواند به جمع آوری درآمد و در عین حال حفظ صادرات نفت خام ادامه دهد.

وی افزود: «تاکنون شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه و نه دولت، بیشترین احساس را از این ضربات داشته‌اند».

تام اودانل، تحلیلگر انرژی و ژئوپلیتیک مستقر در برلین، گفت که کیف نشان داده است که می تواند به سه بندر که 60 درصد صادرات روسیه را تشکیل می دهند، ضربه بزند. نیوزویک. او گفت: «تحریم‌ها برای محدود کردن قیمت نفت آسیب چندانی به روسیه نمی‌زند، بنابراین باید کاری برای محدود کردن درآمد روسیه از نفت انجام شود و اوکراینی‌ها سلاح دارند.»

در پایان، احتمال دارد که اوکراین به این بنادر حمله کند. اگر آنها اکنون به آنها ضربه بزنند، این یک شوک برای بازار خواهد بود و من نمی دانم که آیا بازار آماده است یا خیر.، با اشاره به اینکه ممکن است تا سه میلیون بشکه در روز به صورت آفلاین مصرف شود. “من مطمئن هستم که کاخ سفید در مورد این موضوع بسیار عصبی است.

اودانل که یکی از همکاران جهانی در اندیشکده مرکز ویلسون مستقر در واشنگتن است، گفت: “فکر نمی‌کنم آنها به تنهایی این کار را انجام دهند.” «آنها احتمالاً می خواهند تا انتخابات صبر کنند. پس از انتخابات، اگر ترامپ پیروز شود، دلیلی برای ضربه زدن به این بنادر نفتی نخواهند داشت.»

اودانل گفت: “اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها قیمت نفت را بالا می برد، بلکه به دلیل تاثیر بر قیمت، فشار زیادی بر تورم وارد می کند.”

بنابراین من فکر می کنم آمریکایی ها باید برای این کار آماده شوند. آنها باید به اوپک بروند [Organization of the Petroleum Exporting Countries]; آنها باید نزد متحدان خود بروند و بگویند “اوکراینی ها می توانند این کار را انجام دهند” و در صورت لزوم از ذخایر استراتژیک نفت استفاده کنند.

وی افزود: ذخایر زیادی در جهان وجود دارد که توسط روسیه کنترل نمی شود و می تواند به طور کامل جایگزین تمام صادرات نفت روسیه شود.

مردی یک پهپاد در دست دارد
این عکس که در حین تمرینات نظامی در کیف در 23 مارس 2024 گرفته شده است، مردی را نشان می دهد که یک پهپاد در دست دارد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات نفتی روسیه که اوکراین را مقصر آن دانسته اند، نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.


الکسی سامسونوف/گتی ایماژ

تأثیرات جهانی

پالایشگاه های روسیه به ویژه برای تامین انرژی جهانی ارزشمند هستند زیرا نفت خام را به انواع فرآورده های نفتی از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت تبدیل می کنند، اما قیمت پمپ های ایالات متحده با تأثیرات جهانی دیگری مواجه است.

تدارکات در سراسر دریای سرخ توسط حملات شبه نظامیان حوثی در یمن در پاسخ به جنگ اسرائیل علیه حماس هدف قرار گرفته است. اکنون ایران، یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت جهان، وارد مناقشه شده است.

جیمز هیل، مدیرعامل شرکت ام‌سی‌اف انرژی گفت: «این حملات ویرانگر به زیرساخت‌های روسیه بی‌ثباتی شدید در بازارهای انرژی در منطقه ایجاد کرده است و تأثیر واقعی بر ترکیب انرژی جهانی دارد». نیوزویک.

هیل گفت: «تقاضا برای وثیقه در بازارهای جهانی وجود دارد، اما غیرمنطقی است که بگوییم بر قیمت پمپ تأثیر می گذارد. «وضعیت کنونی خاورمیانه و مشکلات کشتیرانی از طریق کانال سوئز تأثیرگذارتر است.

“نمایندگان از طرف دولت بایدن استدلال کرده اند که حفظ عرضه خوب و بدون مانع از بازارهای جهانی انرژی برای کاهش تورم ضروری است، اما آنها همچنین استدلال می کنند که برای توانایی ایالات متحده برای حمایت از اوکراین مهم است.”